miercuri, 4 iunie 2008

Jocuri, zaruri, despre viata!


Femei si barbati, femei-barbati si barbati-femei, relatii de succes si infidelitate, maturitatea si fericirile ei. Toate acestea se lafaie colorat si banal pe “mesele rotunde” ale discutiilor noastre de zi dupa zi. Sa vorbim putin acum despre toate acestea in termenii lui Andrei Gheorghe, cel pe care il stim demult dur si incisiv, fie ca voce a radioului, fie ca imagine in televiziune sau stil de scriitura in pagini publicate.

TONICA: De ce este nevoie pentru a fi barbat si nu doar o persoana de sex masculin


Andrei Gheorghe: Este vorba de coloana vertebrala, de caracter, sa stai drept.
Formele de manifestare ale masculinitatii sunt primare, dupa parerea mea. Un barbat este un om care merge drept, care isi tine cuvantul, care nu minte, ii ajuta pe cei slabi. Poate suna ciudat, dar acesta este modelul pana la urma si, urmandu-l, pot spune ca singurul erou, simbol al masculinitatii din cultura romana este Vitoria Lipan.


TONICA: Ce ar trebui sa contureze in real conceptul de femeie?


Andrei Gheorghe: Ceea ce face ca o femeie sa fie mai mult decat o purtatoare de sani este Gratia. Femeile sunt gratioase, barbatii sunt puternici. Gratia nu tine numai de exterior, gratia este cea care te face sa aluneci, sa zambesti. Excesul de gratie la un barbat duce la efeminare. Barbatii se bat pentru putere, pozitie dominanta, autoritate, respect, recunoastere. Acestea sunt valori exterioare.


TONICA: Se tot discuta despre fenomenul unui schimb de roluri barbat-femeie in societatea de azi. Cum se prezinta lucrurile din perspectiva lui Andrei Gheorghe?


Andrei Gheorghe: Barbatii si femeile sunt extrem de diferiti, si este incantator. Eu nu vreau sa schimb rolul cu femeile. Fericirea este, pana la urma, asumarea totala si completa a propriei tale identitati. Iar aceasta tendinta a efeminarilor nu este noua. Au fost nenumarate perioade in care barbatii au stralucit in aceasta directie. Faptul ca acum s-a conturat termenul de metrosexual nu inseamna ca acum s-a nascut aceasta tendinta. Pana si barbatii samurai ar putea sa fie catalogati astfel datorita pasiunii lor pentru simetrie si frumos.


TONICA: Ce iti doresti de la o persoana pe care sa o ai langa tine, ca partenera?


Andrei Gheorghe: Lista este formata din lucruri simple: sex, satisfactie, intelegere si impartasirea valorilor comune, coerenta, caldura, parteneriat. Sexul este cel ce defineste relatia cu femeile. In relatia cu barbatii, el nu exista. El schimba toate celelalte cerinte, le transforma. Toate celelate sunt valabile si in relatia cu un amic. Din aceasta cauza apare sexul, din aceasta cauza el este primul. Aceasta nu inseamna insa ca este motorul absolut si cotidian. Sexul tine pana la urma de instinctele naturale ele omului. Te uiti - iti place. Arata - vrei, doresti. Dupa aceea relatia devine sofisticata. Cu alte cuvinte imi doresc de la partenera sa fie femeie. Nu am nevoie de o persoana care in relatia cu mine sa vrea sa isi aduca toate conflictele neterminate cu restul lumii.


TONICA: Ce ai la randul tau de oferit intr-o relatie?


Andrei Gheorghe: Sex. Pentru ca pana la urma aceasta este o parte de la care amandoi pornesc, constient sau inconstient. Nu este un lucru strict masculin. Ne caracterizeaza si pe unii si pe altii. Este dorinta de a fi cu celalat, de a-l avea, de a-l consuma, de a te impreuna cu el. Pe langa asta ofer prietenie si intelegere. In fiecare exista un mecanism aproape inconstient de satisfacere a nevoilor partenerului. Impartasirea unor valori comune este cea care face ca aceasta intelegere sa fie usoara si posibila.


TONICA: Ti-ai format o imagine destul de dura? Putem sa ni-l imaginam pe Andrei Gheorghe ca fiind romantic?


Andrei Gheorghe: Eu sunt aproape un barbar romantic. Romantismul nu presupune insa tradafiri, semineu si nopti romantice cu muzica siropoasa. Acestea sunt simple clisee. Romantismul presupune o doza de inconstienta si de rupere, de daruire totala a momentului. Novalis a fost romantic, nu Adrian Copilu’ Minune. Nu cred in oamenii care nu au vana romantica in ei. Sunt niste oameni sterpi.


TONICA: Este firesc ca o relatie sa fie precedata de conturarea mentala a trasaturilor partenerului ideal?


Andrei Gheorghe: Este bine sa ai un ideal cand incepi o relatie. Daca nu il ai, inseamna ca nu ti-ai facut o autoevaluare si nu ti-ai stabilit un target. Idealul trimite de fapt la “cu cine te masori”. El trebuie sa fie insa asumat, obiectivat, intarit logic si rational, nu in limitele afectelor. Idealul este o tinta. Nu poti sa tragi fara sa tintesti.


TONICA: Mai este astazi “in tendinte” ideea de familie?


Andrei Gheorghe: Nu cred. O sa spun acum o idee desteapta care ii apartine lui Anthony Giddens: suntem intr-o perioada in care, in sfarsit, pentru prima data in istoria omenirii, sentimentele s-au democratizat. Pot sa te iubesc, dar pot si sa ma despart de tine. Iubirea apare la scara larga in secolele XVII, XVIII, oamenii au voie sa iubeasca, unde, pana atunci, dragostea apartinuse unor povesti rare. Apare apoi conceptul de iubire romantica, ce prinde foarte bine la mase, apare dreptul la dragoste si la naratiune al persoanei fizice si nu numai a unor indivizi izolati; abia apoi dreptul la divort si la despartire. Inainte, argumentul “ne despartim pentru ca nu ne mai iubim” nu statea in picioare, nu avea greutate. Copiii si ideea de familie primau. Astazi s-au democratizat sentimentele. Oamenii au voie la iubire. E mult mai simplu. Surprizator, dispare familia, dar se intareste emotia. Familia are un rol relativ simplu: protectia. E tot mai greu astazi sa mori, si de aceea ai mai multa vreme de afectiv. E mai multa emotie.


TONICA: Dar fericirea? Si-a schimbat ea semnificatiile in timp?


Andrei Gheorghe: Fericirea este un alt concept supraevaluat. Mie imi place fericirea. Dar se simt prea mult americanizarile. Este mult mai relaxata astazi. In trecut aveam nu dreptul, ci obligatia la supravietuire; sa nu mori si sa iti satisfaci nevoile de baza, fundamentale. Vremea destinata tie era mai scurta. Apoi a venit vremea sentimentelor si a inceput sa se vorbeasca de fericire. Inainte de fericie a fost plictiseala. Am putea sa spunem ca omenirea se duce spre placere prea mult. Mie imi place. Care-i problema? Nu inteleg de ce ar trebui sa umbli cu o esarfa pe fata si sa nu iesi din cuvantul tatalui sau barbatului tau.


TONICA: Care este cea mai inutila prejudecata cu privire la femei?


Andrei Gheorghe: Cea mai mare prejudecata legata de femei este ca ele ar fi egale cu barbatii. Eu nu pretind insa unei femei sa fie supusa. Nici unui om nu ii pretind asa ceva. Este un semn al civilizatiei. Pana la urma totul se explica prin religie. Dumnezeu este principalul misogin. Un tata de fata, tata normal care isi iubeste copilul, nu poate sa fie misogin.


TONICA: Ce parere ai despre infidelitate?


Andrei Gheorghe: Inselatul este problema cuplului si tine de conventiile pe care cei doi le stabilesc. Nimeni nu are dreptul sa judece. Cei ce fac parte din cuplu sunt actori in piesa ale carei roluri chiar ei le scriu. Nimeni nu are dreptul sa intervina in alegerile lor: nici noi ca indivizi, nici statul, nici biserica. Anumite coordonate trebuie insa respectate.


TONICA: Se spune ca barbatii se maturizeaza mai greu si mai tarziu decat femeile. Mai nou am auzit ca nu se maturizeaza niciodata cu adevarat. Ce parere ai?


Andrei Gheorghe: Ce e rau in asta? E misto sa fii copil. Maturizarea nu este ca o destinatie obligatorie. Daca maturitatea inseamna intelepciune, seninatate si gratie, atunci este aspirationala. Daca insa maturitatea inseamna claca, rautate, griji, prejudecati, atunci vorbim de incastrarea benevola intr-un sistem social ingust. Maturitatea nu presupune asumarea regulilor externe impuse de societate, ci asumarea propriei tale fiinte. Tu esti confortabil cu tine, te-ai inteles, te-ai aprobat, te-ai priceput


.TONICA: Cum vezi rolul internetului in relatiile interumane?


Andrei Gheorghe: Mie imi place sa vad, sa stau sa contemplu direct. Acum sunt insa alte instrumente. Eu nu le cer tinerilor de azi sa joace turca. Nu au unde. Oamenii vor interactiona oricum, insa in forme diferite, care sa se adapteze timpului respectiv. Evolutia tehnologica este asimilata, si este bine asa. Controversele se schimba in timp. Ce raman neschimbate sunt realitati precum barbat, femeie, copil, putere, ciuda, ura, furie, dragoste. Restul sunt doar mese diferite in restaurante diferite.

Un comentariu: